خانه استانبول

الف= نرم افزار توسعه می یابد یا طراحی میشود اما به مفهوم کلاسیک ساخته نمیشود.{توضیح:هزینه های نرم افزاری متمرگز شده است واین بدا معناست که پروژه نرم افزاری را نمی توان و نباید به صورت پروژه های مدیریت نمود.

ب=نرم افزار فرسوده نمی شود. {توضیح :میزان شکست را به عنوان تابعی از زمان در خصوص سخت افزار نشان میدهداین رابطه اغلب منحنی وارون شکل نامیده میشود نشانگر این است که سخت افزار در اوایل عمرش میزان عدم موفقیت نسبتا بالایی دارد نقایص اسلاح شده و میزان شکست برای مدتی به سطح ثابت میرسدکه البته خوشبختانه بسیار کم است با گذشت زمان سخت افزار شروع به فرسوده شدن کرده و میزان شکست کار دوباره افزایش میابد.

ج=گرچه صنعت به سمت مونتاژ اجرا حرکت می کند اما نرم افزار همچنان سفارشی ساخته میشود {توضیح :یک قطعه نرم افزار باید طراحی و اجرا شود به گونه ای که در بسیاری  از برنامه های مختلف دیگر استفاده میشود در دهه 60 ما کتاب های علمی زیر  رادیکال درست نمودیم که در مجموعه  گسترده ای از برنامه های کاربردی علمی و مهندسی مجدد داشتند.

2.منحنی شکست سخت  افزاررابا رسم شکل نشان  دهید

میزان شکست را به عنوان تابعی از زمان خصوص سخت افزار نشان میدهد این رابطه که اغلب منحنی وارون شکل نامیده میشود نشانگر این است  که سخت افزار در اوایل عمرش میزان  عدم موفقیت نسبتا بالایی داردنقایض اصلاح  شده و میزان شکست برای مدتی به سطح ثابت میرسد که البته خوشبختانه ببسیار  کم است با گذشت زمان شروع به فرسوده شدن کرده و میزان شکست کار دوباره  افزایش می یابد.

1.خصوصیات نرم افزار را نام ببرید؟

الف= نرم افزار توسعه می یابد یا طراحی میشود اما به مفهوم کلاسیک ساخته نمیشود.{توضیح:هزینه های نرم افزاری متمرگز شده است واین بدا معناست که پروژه نرم افزاری را نمی توان و نباید به صورت پروژه های مدیریت نمود.

ب=نرم افزار فرسوده نمی شود. {توضیح :میزان شکست را به عنوان تابعی از زمان در خصوص سخت افزار نشان میدهداین رابطه اغلب منحنی وارون شکل نامیده میشود نشانگر این است که سخت افزار در اوایل عمرش میزان عدم موفقیت نسبتا بالایی دارد نقایص اسلاح شده و میزان شکست برای مدتی به سطح ثابت میرسدکه البته خوشبختانه بسیار کم است با گذشت زمان سخت افزار شروع به فرسوده شدن کرده و میزان شکست کار دوباره افزایش میابد.

ج=گرچه صنعت به سمت مونتاژ اجرا حرکت می کند اما نرم افزار همچنان سفارشی ساخته میشود {توضیح :یک قطعه نرم افزار باید طراحی و اجرا شود به گونه ای که در بسیاری  از برنامه های مختلف دیگر استفاده میشود در دهه 60 ما کتاب های علمی زیر  رادیکال درست نمودیم که در مجموعه  گسترده ای از برنامه های کاربردی علمی و مهندسی مجدد داشتند.

2.منحنی شکست سخت  افزاررابا رسم شکل نشان  دهید

میزان شکست را به عنوان تابعی از زمان خصوص سخت افزار نشان میدهد این رابطه که اغلب منحنی وارون شکل نامیده میشود نشانگر این است  که سخت افزار در اوایل عمرش میزان  عدم موفقیت نسبتا بالایی داردنقایض اصلاح  شده و میزان شکست برای مدتی به سطح ثابت میرسد که البته خوشبختانه ببسیار  کم است با گذشت زمان شروع به فرسوده شدن کرده و میزان شکست کار دوباره  افزایش می یابد.

سعی کنید برخوردتان با ملاحظه و احترام آمیز باشد.
 نشان دهید که نظرات مخاطبتان را درک می کنید.
 فراموش نکنید که شما تنها زمانی که 100 درصد پیام طرف مقابلتان را شنیده باشید می توانید قاطعانه با آن برخورد کنید و در مقابلش واکنش مناسب نشان دهید.
از بیان اصطلاحات فنی، که ممکن است که مخاطبتان متوجه آن نشود، بپرهیزید.
 تاریخ و زمان دقیق اتمام کار را تعیین نمایید.
 هیجانات خود را کنترل نمایید.
به هنگام سخن گفتن به تمام نکات توجه و هرآنچه در متن یا پیام شما مبهم است را حذف کنید.
در قبال شغل خود شور و شوق داشته باشید.
در تشکر کردن افراط نکنید. 
گرم و پرشور، صمیمی و یاری رسان باشید.
 

مزیت استفاده از زبان کنترل شده چیست؟     
مزیت استفاده از زبان کنترل شده در نمایه سازی جلوگیری از حذف اطلاعات به دلیل پراکندگی ذیل توصیفگر های متعدد است همچنین در این شیوه استفاده کننده نیازی به مراجعه به مدخلهای متعدد برای یافتن اطلاعات مربوط به یک مفهوم واحد را ندارند.

 آنتولوژی  چیست؟  
انتولوژی شاخه ای مهم از فلسفه است که به شناخت هستی.چیستی/ماهیت می پردازد.گزاره انتولوژیک حکمی است که چیستی یک پدیده با ان بیان میشود این واژه توسط پژوهشگران  حوزه هوش مصنوعی و مهندسی دانش از فلسفه به رعایت گرفته شده تا تلاشهایی را نشان میدهد که به طور بسیار منظم وبا استفاده از رایانه به منظور توصیف ویژگی ها ویا واقعیت در یک قلمرو کوچک انجام میشود انتولوژی ها ویژگی های اصطلاحنامه  ای رده بندی شده را دارند.

 تفاوت آنتولوژی  با اصطلاحنامه در چیست؟
تفاوت عمده انها با اصطلاحنامه در این است که اصطلاحنامه ها بیشتر برای استفاده مستقیم توسط انسان که نیازمند کمک در زمینه واژگان و دستیابی به اطلاعات است طراحی شده حال انکه انتولوژی ها برای گنجانده شدن در عملیات نرم افزاری طراحی میشوند از این رو قواعد تدوین مقولات و سلسله مراتب در انتولوژی ها باید بسیار دقیق تر باشد.
 انواع نمایه از نظر نحوه تنظیم رانام ببرید شرح مختصر بدهید؟مهم امتحانی
نمایه الفبایی Alphabtical index :
نمایه ای که شناسه ها در ان بر حسب حروف الفبا تنظیم شده اند معمولی ترین روش تنظیم نمایه به راحتی و قابل بودن ان الفبایی است . انواع ترتیب بندی نمایه الفبایی به روشهای کلمه به کلمه به حرف است.
نمایه رده ای Classified index :
دراین نوع تنظیم مدخل ها بر اساس رده ها یا سر عنوان های موضوعی مرتب میشوند
نمایه تاریخی:
این نوع تنظیم برای مدارک تاریخی کاربرد دارد که براساس زمان از قدیم تا حال مرتب می شوند.
 

در لیست جالب‌ترین استارت‌ آپ‌ها که هر سال که در آمریکا گردآوری می‌شود، می‌توان کمپانی‌های دیگری را دید که در زمینه‌ی املاک فعالیت می‌کنند. همچنین باید به استارت آپ‌های غیرانتفاعی نیز اشاره کرد که به دلیل استفاده از فناوری‌های پیشرفته در خدمات خود، از عنوان استارت آپ برای تعریف خود استفاده می‌کنند. برای قرار گرفتن در میان کمپانی‌هایی که خود را استارت آپ می‌خوانند، باید فناوری نوینی را معرفی کرد که رویکردی آینده‌نگرانه نیز دارد. استفاده از عنوان استارت آپ می‌تواند در زمان استخدام به یاری این کمپانی‌های نوپا بیاید.
البته خود موسسان استارت آپ‌ها، فاکتور خاصی را برای تعریف یک کمپانی به عنوان استارت آپ رد می‌کنند.
راسل دسوزا، موسس استارت آپ سیت‌گیک (SeatGeek) که در زمینه‌ی جستجوی بلیط بصورت اینترنتی فعالیت می‌کند، در این خصوص این چنین اظهار نظر می‌کند
 


دلایل نیاز به سیستم های مکانیزه حمایت از تصمیم گیری: 
1)   محدودیتهای فکری بشر در پردازش وذخیره سازی: چون توانایی ذهن بشر در پردازش ذخیره ودسترسی به اطلاعات محدود است با استفاده ازاین سیستمها می توانیم این محدودیت را برطرف کنیم.
2)   محدودیتهای دانش: اگر برای حل یک مساله نیاز به اطلاعات ودانشهای متنوعی باشد توانائی یک فرد در حل ان مسئله محدود میباشدواگر بخواهیم از چندین متخصص در هر زمینه استفاده کنیم هماهنگی وارتباط بین این افراد مشکل خواهد بود.سیستمهای کامپیوتری این مشکلات را حل کرده ومی توانند به سرعت به حجم زیادی اطلاعات دسترسی پیدا کرده وانها راپردازش کنند همچنین میتوانند هماهنگی وارتباط بین ان افراد را اسان کنند.
3)   کاهش هزینه: حمایت کامپیوتری باعث کاهش تعداد افراد گروه می شود وامکان برقراری ارتباط از مناطق مختلف را برای اعضای گروه فراهم می سازد و همچنین باعث افزایش بهره وری بخش ستادی میشود که همه این موارد منجر به کاهش هزینه خواهد شد.
4)   حمایت فنی: کامپیوترها می توانند به سرعت وبه شکل مقرون به صرفه ای داده های لازم را جستجو وذخیره کنند یا انتقال دهند. 
5)    حمایت از کیفیت: سیستمهای کامپیوتری با اجرای سریع شبیه سازیهای پیچیده به مدیران کمک میکنند تا امکانها و راهکارهای گوناگون را بررسی وتاثیرات مختلف را به سرعت ومقرون به صرفه ارزیابی کنند واز این طریق کیفیت تصمیمها را بالا ببرند.
6)    حاشیه رقابت_مهندسی مجدد فرایندها واختیارات: فناوریهای کامپیوتری در زمینه فشارهای رقابتی وتغییر در وضعیت عملیات سازمان ، مهندسی مجدد فرایندها وساختارها ، اختیارات کارکنان ونواوریها به مدیران اختیارهایی اعطا وانها را در اخذ تصمیم درست وسریع یاری می کنند.
 

به‌علاوه، ما تفاوت معنی‌داری پیدا کردیم بین کارشناسان و ادراک عموم مردم ازآنچه سهم ده‌ساله AM به اهداف ت نوآوری در مورد اشتغال( (p=0,318 ، محیط‌ زیست ( (p=0,137 و فقر می‌شود و هیچ محرومیت اجتماعی((p=0,721ندارد ولی بااین‌حال، تجزیه‌وتحلیل یک تفاوت معنی‌داری را بین این دو گروه در رابطه باهدف ت نوآوری برای R & D و آموزش‌وپرورش (P=0.001) نشان می‌دهد. انتظار عموم مردم در خصوص پتانسیل AM به سمت این هدف ت در دهه آینده کمتر از حد انتظار کارشناسان مثبت است بنابراین، در سطح تجمع متوسط، ما می‌توانیم H2 را برای این منطقه ت نوآوری تحقیق و توسعه و آموزش‌وپرورش بپذیریم و بازهم شواهد تجربی برای اهداف ت دیگر در همان جهت وجود دارد. 
 نه‌تنها انتظارات در مورد AM سهم ما را به سمت اهداف ت نوآوری ناهمگن نمیکند بلکه ما را ازنظر چهار هدف ت کلانی در برمیدارد که به دنبال سطح جداگانه ای از زیر اهداف که یک عکس بسیار جالب ارائه کرده ببینیم.
در ادامه، یافته ما در حال حاضر در سطح اول، ما در حال حاضر این مناطق ت نوآوری که تفاوت معنی‌داری بین انتظارات از کارشناسان و ت‌گذاران وجود دارد را شناسایی کردیم. 
سطح دوم، ما در حال حاضر این مناطق ت نوآوری که بر اساس نمونه ما دارای تفاوت‌های قابل‌توجهی بین کارشناسان و پیش‌بینی عموم مردم از تأثیر ده‌ساله AM وجود دارد را شناسایی کردیم.

 

 

پرسش : کارگری بنا به شکایت کارفرما بازداشت شده است. در دوران بازداشت وضعیت حقوق ومزایای وی چگونه است و چنانچه در دادگاه محکوم شود تکلیف سنوات وی چه می‌شود؟
پاسخ : در اینگونه موارد مستند به تبصره ماده 18 قانون، مادامیکه حکم قطعی دادگاه صالحه در خصوص محکومیت یا عدم محکومیت وی صادر نگردیده، کارفرما مکلف خواهد بود حداقل پنجاه درصد از حقوق ماهیانه وی را بطور علی الحساب به خانواده اش پرداخت نماید. بدیهی است در صورت محکومیت وی، چنانچه مراجع حل اختلاف قانون کار، فسخ قرارداد کار را از سوی کارفرما تشخیص دهند با عنایت به مفاد ماده 27 قانون کار، نسبت به حق سنوات» متعلقه صدور رای خواهند نمود.
 

 

چگونه یک جلسه طوفان ذهنی تشکیل دهیم؟
بهینه تعداد افراد معمولا 5 تا 12 نفر شامل رئیس جلسه . دبیر جلسه 5 نفر عضو اصلی و 5 نفر میهمان می باشد.
مراحل طوفان  مغزی :
1-تعریف مسئله    2- شروع ایده یابی     3- تعیین محدودیت زمانی معمولا بین 25 تا 30 دقیقه است 
4-بررسی ایده ها
تکنیک های دلفی:
بیشتر شبیه طوفان ذهنی است با این تفاوت که افراد هیچگاه به صورت گروه در یک جلسه و در یک میز جمع نمیشوند 
رویارویی مستقیم رخ نم دهد بلکه ابتدا رئیس گروه موضوع را به همه اعلام می کند سپس هر یک از افراد به طور 
چداگانه ایده هایشان را بصورت کتبی برای رئیس گروه ارسال می کنند سپس رئیس گروه تمام ایده های پیشنهادی را
برای تک تک اعضای ارسال می کنند و از انها میخواهد که نسبت به ایده های پیشنهادی دیگران فکر کنید و اگر ایده
جدیدی به نظرشان می رسد به انها اضافه کنند این عمل چندین بار تکرار می شوند که در نهایت اتفاق ارا به دست اید.
تکنیک های استخوان ماهی:
1-یک مسئله را در قسمت راست کاغذ بنویسید و ان را با دایره محصور نمایید
2-خط مستقیم به سمت چپ که همان ستون فقرات است ترسیم  کنید
3-ساقه ها و یا به عبارتی تیغ های ماهی را با زاویه 45 نسبت به ستون فقرات 
4-از طریق طوفان فکری علل مساله را بررسی و در قسمت انتهایی هر ساقه بنویسید
5-علل پیچیده تر را در دم ماهی و علل ساده را در قسمت سر ماهی فهرست بندی کنید
6در صورت وم ساقه ها و ساقکها ی اضافی ترسیم کنید.

 

 

 


در بسیاری از زمینه های مدیریتی به جمع آوری و تدوین بهروشها همت گمارده است اما یکی از مهمترین، جامع ترین و مورد پذیرش و پرطرفدارترین آنها مجموعه ایست که تحت عنوان کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات یا (ITIL (IT Infrastructure Library چند دهه ایست در اختیار جامعه جهانی قرار میگیرد.
در حال حاضر نسخه سوم ویرایش شده در سال 2011 این چارچوب مدیریتی در دسترس میباشد و به عقیده تمامی متخصصین و مدیران فناوری اطلاعات، بهترین مجموعه بهروشها برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات است. این چارچوب تقریباً در تمامی حوزه های مدیریت فناوری اطلاعات به صورت کلی و جزئی قابل پیاده سازی و استفاده است و تجربه ثابت نموده به کار بستن آن موجب بهبود عملکرد و اثربخشی کسب و کار فناوری اطلاعات خواهد شد. این ارتقای اثر بخشی با تکیه بر چهار عنصر (4P) سازنده خدمات فناوری اطلاعات یعنی نیروی انسانی (People)، فرآیندها (Process)، محصولای یا خدمات (Product) و شرکاء و ذینفعان تجاری (Partners) بدست خواهد آمد.
مدیران فناوری اطلاعات با تمرکز بر هر چهار عنصر نام برده شده در قالب 5 فرآیند سعی در بهبود کیفیت ارائه خدمات به مشتری در قبال هزینه کم و بالاترین بازگشت سرمایه دارند به نحوی که بیشترین ارزش برای مشتری خلق شده و با کمترین ریسک به وی ارائه گردد

 

 

تاسیس یا پیوستن به یک استارت آپ به معنای یک تصمیم جدی برای جدا شدن از شرایط ایده‌آل و پایدار به منظور دستیابی به رشد برق‌آسا و تلاش برای ایجاد موجی از تغییرات در مدت زمان کوتاه است.
براساس تعریف مرین-وبستر استارت آپ به این معنی است:
عمل یا مجموعه‌ای از کارها به منظور یک حرکت جدید و یک شرکت یا کسب و کار نوپا
فرهنگ واژگان انگلیسی آمریکن هریتیج نیز استارت آپ را تعریف کرده:
یک کسب و کار یا تعهدی که به تازگی آغاز به فعالیت کرده است.
ویکیپدیا نیز استارت آپ را یک تجارت نوپا در قالب یک کمپانی، شراکت یا سازمان موقت تعریف می‌کند که در پی ایجاد  و راه‌اندازی یک مدل تجاری جدید در زمینه‌ی خاصی است. ویکیپدیا نیز نوآوری را به عنوان شاخصه‌ی اصلی استارت آپ عنوان کرده و به این نکته اشاره کرده که در باور عمومی، استارت‌آپ‌ها معمولا ماهیتی مرتبط با فناوری دارند؛ اما این موضوع همیشه صحت ندارد. این دایره‌المعارف اینترنتی درونمایه‌ی استارت آپ را در جاه طلبی، نوآوری و تلاش برای رشد در سطح جهانی تعریف کرده است.
با توجه به تعاریف ارائه شده می‌توان به روشنی دید که تاسیس استارت آپ نیاز به برقراری قوانین خاصی ندارد؛ حال آنکه درآمد، سود و تعداد کارکنان همواره در کمپانی‌های بزرگ تغییر کرده و دغدغه‌ی این مسائل را نیز دارند. استارت آپ فارغ از مسائلی که کمپانی‌های بزرگ با آن دست به گریبان هستند، فقط در زمینه‌ی کاری خود مشغول به کار است.
از نظر پول گراهام، مدیرعامل کمپانی Y Combinator که یک سرمایه‌گذار در زمینه‌ی شتاب بخشیدن به رشد استارت آپ‌ها است، یک کمپانی با قدمت پنج ساله را نیز می‌توان یک استارت خواند؛ اما یک کمپانی ۱۰ ساله تقریبا در حال دگردیسی و گسترش است
 

فن آوری اطلاعات ( IT ) 
در فن آوری اطلاعات ، موارد زیر مورد توجه قرار می گیرد : 
•    ذخیره سازی اطلاعات  
•    پردازش و ارائه  اطلاعات 
•    سیستم ها ی عامل 
•    زبان ها ی برنامه نویسی 
•    مهندسی پروتکل ها  
•    نرم افزارهای کاربردی 
شامل : 
- پروتکل های شبکه 
- شبکه های ذخیره سازی داده  
- فن آوری های رمزنگاری و امنیتی 
- سخت افزار( کامپیوترهای شخصی ، سرویس دهندگان و . ) 
- طراحی بانک های اطلاعاتی 
- زبان های ارائه محتوا در وب نظیر HTML,XML  
- تشخیص و پیشگیری از حملات 
کاربردهای اطلاعات ( IA ) 
در کاربردهای اطلاعات ، موارد زیر مورد توجه قرار می گیرد :  
•    ارائه خدمات 
•    اشتراک دانش 
•    مدیریت عمومی 
•    سرویس های اجتماعی 
•    راه حل های تجاری 
•    تولید و نشر محتوا 
 

 


پرسش : در مواردی که بازداشت کارگر در اثر شکایت کارفرماست، چنانچه کارگر تبرئه گردد، آیا مدت بازداشت در سابقه کار کارگر محسوب می‌گردد؟
عنوان فناوری و کارافرینی:

1.نقش مدیریت (km) در توسعه فن آوری اطلاعات و ارتباطات
2.فن اوری اطلاعات در عوامل توسعه هر چه مطلوب ترسدن در جوامع بشری
3.زیر ساخت فن آوری اطلاعات و طراحی فرایند سازمانی و ارزش کسب وکار
4.استراتژی های فناوری ورقابت استاندارد مقایسه نوآوری
5.مکانیسم های اجرای تصمیم گیری در نظارت فناوری اطلاعات
6.اهمیت و جایگاه کارآفرینی در سازمانها
7.دانشگاه کارآفرینی در اقتصاد جدید
8.برسی اثر بخش مدیریت در زمینه سازی برای بروز پرورش کار افرینی
9.بررسی رابطه علنی بین کارآفرینی و بیکاری در بخش صنعت ایران
10.آموزش کارآفرینی در کسب و کارهای کوچک و متوسط ایران
 

 


محققین علاقمند به تئوری آتوماتا، شبکه‌های عصبی و مطالعه هوش، گرد یکدیگر جمع شدند و در کارگاهی در دورت موند مشغول فعالیت شدند. که در این میان نام هوش مصنوعی برای حیطه فعالیت آنها انتخاب شد.
اشتیاق زودهنگام، آرزوهای بزرگ (1952-1969)
فعالان در عرصه AI:
روچستو و تیمش در IBM 
هربرت جلونتر: با ساخت Geometry Theorem Prover
آرتور ساموئل: ساخت برنامه برای بازی چکر
جان مک کارتی در MIT:
تعریف زبان لیسپ (Lisp) مهمترین زبان هوش مصنوعی
 مفهوم اشتراک زمانی (time sharing)
نشر مقاله‌ای با عنوان "برنامه‌ها با حواس مشترک"
تشریح یک سیستم فرضی به نام Advice Taker ، که به اصول پایه بازنمایی معرفت و استدلال تجسم بخشید؛
کار بر روی سیستم برنامه‌ریزی سؤال-جواب
کار بر روی پروژه روبات‌های shakey
مینسکی: کار بر روی میکرو ورلدها و همکاری با مک‌کارتی، ولی بر سر اختلاف بر نگرش منطقی و ضدمنطقی کار تحقیقاتی خود را از هم جدا کردند.
    مینسکی با گروهی از دانشجویان بر روی میکروورلدها کار کرد که برخی از آنها عبارتند از:
جیمز اسلاگل، SAINT، قادر به حل مسائل انتگرال‌گیری فرم بسته 
اوانز: ANALOGY، حل مسائل مشابهت هندسی در تست‌های هوش
رافائل: SIR: پاسخ به قضایای پرسشی جملات ورودی 
بابرو: STUDENT: حل مسائل داستانی جبر
مقداری واقعیت (1966-1974)

مشکلات تقریباً تمام پروژه‌ها تحقیقی AI وقتی پدیدار می‌شدند که مسائل گسترده‌تری برای حل توسط آنها مطرح می‌شد:
برنامه‌های اولیه اغلب دارای دانش محدود یا فاقد دانش در مورد موضوع کار بودند.
انجام ناپذیری بسیاری از مسائل
به دلیل اعمال برخی محدودیت‌های پایه‌ای بر روی ساختار پایه مورد استفاده برای تولید رفتار هوشمند 
 

 

 

پرسش و پاسخ‌های فصل سوم
پرسش : آیا موارد تعلیق قرارداد کار منحصراً همان مواردی است که در قانون کار نامبرده شده است یا اینکه طرفین قرارداد نیز می‌توانند بنحو مورد توافق رابطه کار را بحالت تعلیق درآورند ؟
پاسخ : صرفنظر از مواردی که در قانون کار بعنوان تعلیق قرارداد کار نامبرده شده است، هریک از طرفین قرارداد می‌توانند با توافق طرف مقابل قرارداد را به هر صورت که توافق گردد بحالت تعلیق در آورند، لازم بتذکر است که چنانچه به تشخیص هیأت حل اختلاف، کارفرما موجب تعلیق یکجانبه قرارداد کار شناخته شود، وفق مقررات ماده 29 قانون، کارگر استحقاق دریافت خسارت ناشی از تعلیق را داشته و کارفرما مکلف خواهد بود وی را بکار سابق باز گرداند.
 
پرسش : آیا موارد تعلیق قرارداد کار که در قانون مربوطه ذکر شده است، صرفاً در مورد قراردادهای دائم است یا اینکه در دیگر قراردادها نیز موارد تعلیق مزبور امکان‌پذیر می‌باشد؟
پاسخ : موارد تعلیق موضوع مبحث دوم از فصل دوم قانون کار و احکام مربوط به آن اختصاص به نوع مشخصی از قراداد کار نداشته و کلیه قراردادهای کار اعم از غیر موقت / مدت معین / و نیز کار معین را شامل می‌گردد.
 

 

نرم افزار های گروه گرا(GroupWare) :
نرم افزاری که به گروهی از کاربران یک شبکه امکان میدهد تا در رابطه با یک پروژه ی خاص با یکدیگر همکاری کنند. این گونه نرم افزار ها ممکن است خدماتی برای بر قراری ارتباط (مثلا پست الکترونیکی) و تئلید جمعی سند ها و زمان بندی و پیگیری فراهم کنند.سندها ممکن است حاوی متن و تصاویر یا دیگر اشکال اطلاعاتی باشند.
نرم افزار گروه گرا :که امکان فعالیت چندین حل کننده ی مسئله را در کنار هم برای هر راه حل فراهم می کند که در این مورد به عنوان سیستم پشتیبان تصمیم گیری گروهی بکار می رود.

این سیستم پشتیبان تصمیم گیری از بخش های زیر تشکیل شده است:
-مدیریت تقاضا و مدیریت ارشد
-برنامه ریزی احتیاجات مواد(MRP)
-کنترل فعالیت های تولید/ زمانبندی تامین کنندگان
-بانک اطلاعات
-زمانبندی خط مونتاژ
-هماهنگ کننده کارخانه
-رابط کاربر

هدف اصلی ایجاد یک سیستم پشتیبان تصمیم گیری برای کمک به زمانبندی تولید خط مونتاژ نهایی است به نحوی که تصمیم گیرنده بتواند امر هماهنگی تمامی اجزای کارخانه را طوری انجام بدهد که:
1) از موجودی انبارها بتواند یک برنامه تولیدی استخراج نماید
2) از موجودی های در جریان ساخت و انبار محصول نیمه ساخته بهترین استفاده را بنماید
3) فیدبک های لازم را در جهت تعیین بهترین برنامه خطوط مونتاژ ارائه دهد
4 ) پیشنهادات سفارشات جدید رد یا قبول نماید
5) در مقابل حوادث برهم زننده برنامه ریزی تولید واکنش نشان دهد

FCDSS طراحی شده شامل دو بخش زیر می باشد
۱. زمانبندی و ارسال کننده سطح کارخانه : توسعه خطوط راهنمای زمانبندی در سطح کارخانه و بکارگیری آن برای تهیه برنامه زمانبندی زمان واقعی برای کارگاه ها و خطوط مونتاژ
 

 

 


سیستم پردازش تراکنش , TPS
سیستم های پردازش تراکنش
نویسنده: نسرین راضی 
سیستمهای پردازشی تراکنشی یا transaction processing system در اوائل دهه 50 و با ورود رایانه به سازمان ها و به کار گیری آن د رانجام فعالیت های پردازشی کسب و کار شکل گرفتند.امروزه نیز در عصر اقتصاد الکترونیک و وم هماهنگی سازمان ها با تغییرات محیطی و انجام سزیع پردازش ها این سیستم ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند . ایـن سیستمها،جایگزین روش دستی می شوند و امور ساخت یــــافته ای مانند: نگهداری سوابق، کنترل انـــبار، محاسبه حقوق و دستمزد و غیره را انجـــام می دهند. تاکید این سیستم بر پردازش حجم عظیمی از داده ها است و از ایـــن طریق کاهش هزینه های عملیات را در سازمان به همراه دارند.سیستم پردازش تراکنشی یک سیستمی است که جمع آوری وپردازش تعاملات ووقایعی که دراثرانجام عملیات وفعالیتهای یک سازمان رخ می دهندرابرعهده دارد.
امـــور عملیاتی سازمان کــــه غالبا ماهیتی تکراری و مستمر دارند و به دلیل حـــجم بالا،نیروی انسانی زیادی را نیز به خود اختصاص می دهند را می توان از طریق بــه کـــارگیری سیستمهای پردازشی تعاملی مکانیزه کــرد و از تعداد نیروی انسانی مورد نیاز کاست. چنین سیستم هایی در یک زمینه خاص طراحی و ضمن انجام پردازش داده ها , اطلاعات مورد نیاز سطح عمکلیات را تامین می نماید . امروزه TPS ها در زمینه های مختلف سازمان طراحی و به کار گرفته می شوند و می توانند پایه اطلاعاتی سایر سیستم های سطوح بالاتر باشند .در کل، دو نوع سیستم پردازشی تعاملات (TPS ) وجود دارد:
۱- سیستمهای پردازشی بهنگام: در این نوع سیستمها،ارتبــاط مستقیمی بین کاربر و برنامه های کاربردی وجود دارد. کاربر، داده های مربوط به یک عـــمل یا معامله را وارد سیستم می کند و برنامه در مورد آن معامله به کاربرپاسخ می دهد. در این نوع پردازش، بین ورود داده ها، پردازش، به هنگام نمودن داده های ذخیره شـده و ارائه گزارش بر اساس آن، فاصله زمانی وجود ندارد.
۲- سیستمهای پردازش دسته ای: در ایـن سیستمها، داده هـای وارده به یـک سیستم، در یک عملیات با فایل تشکیل گروه مـــی دهند و یکجا پردازش مــی شوند. بــعنـــوان مثــال،در یک سیستم پردازش انبار، تمـام کالاهای وارده و صادره دریک چارچـــوب زمــــانی مشخص، فرضا در یک روز معین،در یک گروه قرار گرفته، سپـــس بــر حسب شماره کـــالا مرتب شده و یکجا پردازش می شوند.
انواع TPS
TPS عمومی : در این حالت حجم اطلاعات بالاست لیکن محاسبات ساده هستند در این سیستم ها ظرافت انتخاب سیستم مدیریت پایگاه داده فعال است همچین روشی برای برنامه ریزی و برنامه نویسی ساده است.از TPS های عمومی می توان به TPS عمومی حساب های دریافتنی ،TPS حساب های پرداختنی ،TPSS عمومی حسابداری عمومی و اشاره کرد.
TPS فنی : در این حالت پیچیدگی پردازش اطلاعات مطرح است و حجم اطلاعات متوسط و زیاد است . اگر سیتم را ساده حساب کنیم حجم اطلاعات متوسط است و اگر پیچیده تلقی نماییم ،حجم اطلاعات زیاد خواهد بود.از TPS های فنی می توان به TPS فنی سفارشات مشتریان ، TPS فنی برنامه ریزی مواد ،TPS  فنی موجودی کالا و . اشاره کرد.

 

 

3- همزمان چند کار را انجام دهید:
مثال : از بازار که می گذریم گاه کاسب هایی را می بینیم که منتظر مشتری هستند و پشت میزشان بیکار نشسته اند. این مصداق کامل تلف شدن وقت است افراد موفق سعی می کنند 
در صورت امکان چند کار با هم انجام دهند.
البته توجه کنید که انجام برخی از کارها به تمرکز نیازها دارد که باید به تنهایی انجام شود مانند مطالعه کردن.
4-استفاده مطلوب از وقت زائد:
مثال:با برنامه ریزی مناسب می توانیم از تمام فرصت ها و زمان هایی که در اختیار داریم استفاده کنیم حتی زمان انتظار در بانک . نانوایی .ایستگاه اتوبوس . داخل مترو
و مطب دکتر و .ساده ترین پیشنهاد این است که همیشه یک کتاب به همراه داشته باشید و در این اوقات مطالعه کنید یادمان باشد که زمان هیچ گاه برنمیگردد. پس ان را به
سادگی از دست ندهیم
5-تمام کارهایتان هدفمند باشد:
مثال:انجام کارهایی مانند تماشای تلوزیون .مطالعه .تفریح کردن .دید و بازدید از فامیل.
رومه خواندن و. باید هدفمند و براساس برنامه ریزی باشد.

عملکرد MIS در یک شرکت: 
رابطه سیستم های اطالعات مدیریت)MIS )و عملکرد کارکنان واحد منابع انسانی دکتر سعید جعفری نیا استادیار دانشگاه خوارزمی Shamsj58@yahoo.com کیمیا قاسمی نسب کارشناسی ارشد مدیریت دولتی چکیده با ورود فناوری اطالعات به سازمان و نهایتاً بکارگیری سیستم های اطالعات مدیریت، عملکردهای مدیریت منابع انسانی دستخوش تغییر می شود. این تغییر در صورتی می تواند موثر باشد که ابتدا فعالیت هایی را که سیستم های اطالعات مدیریت می توانند انجام دهند، شناخته و زمینه بروز این فعالیت ها را فراهم نماییم. متعاقب آن مدیریت منابع انسانی با شرایط جدید آشنایی ام را پیدا نموده تا بتواند با بهره گیری از ظرفیت هایی که این سیستم های اطالعاتی می توانند ایجاد کنند، سبب ارتقاء عملکرد منابع انسانی سازمان شود . در این مقاله سیستم های اطالعات مدیریت و عملکرد منابع انسانی معرفی شده و در ادامه ی بحث ارتباط میان این دو عامل بررسی و بر اهمیت نقش سیستم های اطالعات مدیریت و استفاده ی آن جهت عملکرد بهتر مدیریت منابع انسانی تأکید شده است. 
 

در بین این سه قسمت، سر اهمیت ویژه ای دارد. چون بارهای ذخیره شده در آن علاوه بر ایجاد خلل در میدان مغناطیسی بدن، باعث اغتشاش در امواج مغزی نیز می شوند.
به ظاهر ما روزانه تنها دقایقی را در معرض میدان مغناطیسی هستیم. مثل موبایل، سشوار و. اما در طول دوران زندگی خود در معرض میدان مغناطیسی بسیار قوی هستیم وآن میدان مغناطیسی زمین است.

نماز و میدان مغناطیسی:
آنگونه که از تصاویر به دست آمده از میدان مغناطیسی زمین پیداست، به طور شگفت انگیزی اگر انسان در هر نقطه ای از زمین رو به قبله بایستد، میدان مغناطیسی بدنش بر میدان مغناطیسی زمین منطبق می گردد و در مدتی که در نماز است میدان بدنش منظم می شود.

نماز وبارهای الکتریکی:
همان طور که قبلا اشاره شد، بارهای زائدی که در اثر تحریکات الکتریکی اعصاب به وجود می آیند هم شبیه میدان بدن بر امواج مغزی اثر سوء دارند. این اثرات در نواحی که اعصاب در آن تحرک بیشتری دارند، خطرات جدیتری ایجاد می کنند. و باید هر چه سریعتر از آن نواحی دور شوند.
 

 

1. پوشش خود را ساده نگه دارید و در لباس هایتان بیش از سه رنگ استفاده نکنید. همچنین تنها از رنگ های مکمل و هم خانواده استفاده نمایید. منظور از رنگ های مکل همان رنگ های متضاد است (مانند بنفش، زرد یا آبی و نارنجی). منظور از رنگ های هم خانواده همان رنگ های نزدیک به هم است (مانند زرد و نارنجی)
2. در صورتی که لباس هایتان روشن است، کفش هایتان نیز روشن باشد و به عکس در صورتی که لباس های تیره بر تن دارید، کفش شما نیز می بایست تیره باشد.
3. شلوار پارچه ای می بایست تا بالای پاشنه کفش شما بیاید. قد شلوار بیش از این اندازه، بلند محسوب می شود. همچنین هنگام راه رفتن شلوار شما نباید آن قدر کوتاه باشد که جوراب هایتان از زیر آن معلوم شود. زمانی که می نشینید شلوار شما نباید بیش از چند سانتی متر بالا رود و به بالای جورابتان برسد.
4. از گوشیدن لباس های چروک اکیداً خودداری نمایید.
5. از پوشیدن لباس های دارای لگو و کلمات ناپسند و پرزرق و برق خودداری نمایید.
6. کت و شلوار خاکستری و سرمه ای با کفش مشکی و کت و شلوار قهوه ای و زیتونی با کفش قهوه ای ست می شود.
7. حتما جوراب های سالم و تمیز بپوشید. همچنین در صورت استفاده از لباس های تیره از جوراب تیره و در صورت استفاده از لباس های روشن از جوراب روشن استفاده نمایید.
8. لباسی که بر تن می کنید می بایست درست به اندازه تن شما باشد. به عنوان مثال شلوار مناسب نباید تنگ و چسبان باشد، بلکه باید درست اندازه تان باشد.
 

1- مذاکره کننده اصلی نباید خود را بیش از حد در گیر جزئیات مسائل تخصصی کند که رشته نحصیلی یا تخصصی اش محسوب نمی شود،بلکه می بایست از تخصص،اطلاعات،آگاهی ها،تجارب و در نتیجه مشارکت فعال اعضای تیم خود در مذاکره استفاده نماید.
2- مذاکره کننده اصلی به هر اندازه هم که از نظر مقامی،سنی با تجربی یا عوامل دیگر با سایر اعضای هیئت خودی تمایز داشته باشد،نمی بایست اجازه دهد مذاکره به صورت نمایش یک نفره در آید.وی می بایست ار مشارکت،کمک فکری و انرژی افراد تیم خودش حداکثر استفاده را ببرد و بخشی از بار مذاکره را در بین اعضای تیم توزیع نماید.
3- مذاکره کننده اصلی در طول جلسه مذاکره از تحکم به اعضای خودی می بایست خودداری کند.حتی اگر از رفتار یا مشارکتشان ناراضی است یا اگر با حرف های تخصصی ایشان مخالف است،زیرا چنین رفتاری می تواند مورد  سوإستفاده طرف مقابل قرار گیرد،به همین دلیل نیز مذاکره کننده با هر نوع ارتباط سلسله مراتبی که با سایر افراد تیم مذاکره خود دارد،طی روند مذاکره و در برابر طرف مقابل باید به اعضای تیم خود احترام بگذارند و به هیچ عنوان به صورت رئیس و مرئوسی با ایشان رفتار نکند.این نوع برخورد باعث می شود اعضای تیم آزادی عمل بیشتری بیابند و به راحتی قادر به بیان نظرات تخصصی خود باشند و در نتیجه طرف و فابل متوجه می شود که تنها با یک نفر طرف نیست بلکه با یک مجموعه واجد تخصص های لازم روبه روست.
4- وقتی مذاکره کننده به ازای تیمش نقش فعالی میدهد،انها احساس مسولیت بیشتری می کند و خودشان را در مذاکرات سهیم و شریک نتایج مذاکرات می دانند.بر عکس اگر مذاکره کننده به ازای تیمش نقش فعالی ندهد،اولین گروه منتقدان ازنتیجه مذاکرات را در استین خودش و در همان جلسه مذاکرات پرورش میدهد.
5- جلب نکردن مشارکت افراد خودی در مذاکرات مسولیت مذاکره کننده اصلی را سنگین و او را مجبور می کند که یک تنه پاسخ گوی مسولیت های ناشی از مذاکره باشد.
6- از تشکیل تیم با ازای هم فکر خودداریی نمایید زیرا زمانی که تمام ازا همفکر باشند،درست مانند این است که از روی یکی ازا باقی ازا تکثیر شده باشند.
7- هرگز نمی بایست هیچ یک از اعضا به صورت مستقل و بدون توجه به دیگران تصمیم گیری و عمل نمایند

 

 در مقابل رفتارهای ناپسند دیگران بکوشید آرامش خودرا حفظ کنید و واکنش های مناسب نشان دهید.
 از حساسیت بیش از حد در هر زمینه ای پرهیز نمایید .
 به تفریحات سالم و ورزش بپردازید.
 جهت نتیجه گیری در کارهایتان عجول نباشید.
بیشتر با افراد صبور وخوش خلق ارتباط ومراوده داشته باشید.
 از اقدامات عجولانه بپرهیزید.
تمایل به ساده انگاری و یافتن راه حل های ساده 
بی تمایلی به آینده نگری وگرایش به دستیابی به نتایج زود رس  
نارسایی های اطلاعاتی در زمان تصمیم گیری 
 اعمال نظر شخصی در تصمیم گیری واتکای بیش از حد بر تجربیات فردی 
 یک بعدی شدن در تصمیم گیری 
 بی تمایلی به اجرای آزمایشی خط مشی ها وفقدان باز خورد فرآیند تصمیم گیری
 به عوامل مؤثر در تصمیم گیری از جمله اطلاعات درست ، تأثیر فشار مدیران ،همکاران، رقبا وهمچنین هنجارهای جامعه،فرهنگ،مذهب،رسانه های جمعی و. توجه نمایید.
 هنگام تصمیم گیری تمام جوانب موضوع رادر نظر بگیرید.
 پیش از اجرای تصمیم ، پیامدهای مثبت ومنفی آن را بررسی نمایید.
 مسئولیت پیامدهای تصمیمتان راشخصاً برعهده بگیرید.
 با کنترل هیجانات خود تصمیمات منطقی تری بگیرید.
برای اتخاذ تصمیمات گروهی، نظر تمامی افراد گروه رانیز جویا شوید.
 به منظور تصمیم گیری ،باافراد آگاه،متخصص وبا تجربه م نمایید.

دین بزرگترین پیام آور آزادی است ، به برکت آزادی است که اندیشه رشد پیدا می کند و استعدادها شکوفا می شود . استبداد ضد استعداد است . 
آزادی ( غربی ها ) نامحدود است، چرا؟ چون هیچ حقیقت ثابتی وجود ندارد " مقام معظم رهبری 12/06/1377 "

 

1- بیان احساسات خود 
2- مذاکره و گفتگو
3- تخلیه انرژی
4- پذیرش حقوق و مسئولیت های خود
5- جرات ورزی
6- ایمن سازی در مقابل استرس و خشم

1. در این روش مذاکره، از یک سو تسلسل مطالب از بین می رود و از سوی دیگر، تمرکز مذاکره کنندگان خدشه دار می شود.
2. در صورتی که طرف مذاکره به زبان مذاکره تسلط داشته باشد، به راحتی می تواند ماهیت برخی عبارات و مفاهیم را به نفع خودش تغییر دهد و موجب زیان مذاکره کننده در مذاکرات گردد.
3. در صورتی که فرد مذاکره کننده به زبان مذاکره مسلط نباشد، ممکن است جمله یا عباراتی را بیان کند که هم مفهومی را که وی مدنظر دارد منتقل نسازد و هم سبب سوء تفاهم در ارتباط گردد.
4. مترجم هرقدر که به زبان مذاکره و فن ترجمه مسلط باشد، بازهم قادر نخواهد بود به هنگام انجام ترجمه حالات، آهنگ و تغییرات چهره و . مذاکره کننده را به خوبی به طرف مقابلش منتقل نماید.
5. مترجم خواه ناخواه سلیقه خودش را در هنگام ترجمه دخالت می دهد و نمی تواند به خوبی اصالت بیان و منظور مذاکره کننده را حفظ کند.
6. در بسیاری از مواقع مترجم قادر نیست تاکیدها و حساسیت های گفتاری مدنظر مذاکره کننده را به طرف مقابلش منتقل سازد.
7. مدت مذاکره با مترجم چهار برابر مدت زمان یک مذاکره عادی است. بنابراین تمام این حقایق و مطالب ما را به این نتیجه قطعی می رساند که مذاکره کننده می بایست به زبان مذاکرات آشنایی و در حقیقت به آن تسلط داشته باشد.

مهارت در گوش دادن یکی دیگر از ویژگی هایی است که یک مذاکره کننده حتما می بایست از آن برخوردار باشد. 
دیل کارنگی در این خصوص می گوید: گوش دادن دقیق را بیاموزید و طرف را تشویق کنید که از خود سخن بگوید. همچنین در جایی دیگر چنین می گوید: "اگر میل دارید شما را هم صحبت مطبوعی بدانند، گوش کردن را تمرین کنید و اگر می خواهید طرف را با رای خود همراه کنید، بگذارید در کمال آزادی حرفش را بزند."
سخن گفتن یک نوع احتیاج است ولی گوش دادن هنر است. (گوته)

1. پیش از پاسخ دادن مکث کنید؛ به این مفهوم که به جای اینکه تا گوینده برای کشیدن نفس مکث می کند رشته سخن را به دست بگیرید، سه تا پنج ثانیه مکث کنید. بگذارید سکوتی حکمفرما شود، سپس ادامه دهید.
2. به هنگام شنیدن مطالبی که خوشایند نیست یا مخالف خواسته ها، تمایلات و افکارتان است، صبر و شکیبایی از خود نشان دهید.
3. به علایم غیر کلامی (زبان بدن) سخنگو توجه نمایید.
4. به هنگام گوش کردن، با مخاطبتان ارتباط چشمی برقرار نمایید. نه آن قدر خیره شوید که شخص معذب شود و نه آن قدر به او نگان نکنید که تصور کند به ارتباط با او علاقه ای ندارید.
5. رعایت فاصله مناسب با گوینده بسیار مهم است. فاصله بین 90 تا 120 سانتی متر مناسب است، زیرا یک فاصله تجارتی و رسمی محسوب می گردد.
6. عوامل حواس پرتی را به حداقل برسانید که از جمله این عوامل می توان به بازی کردن با خودکار، کاغذ و تکان خوردن بیش از حد، جا به جا شدن مکرر و . اشاره نمود.
7. به نحوی بنشینید که بدن شما کمی مایل به سمت جلو و به سمت سخنگو باشد.
8. سرتان را به نشانه توجه کمی مایل نگه دارید.
 

 

منبع سایت (* خانه-evvhouse *)

 


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین وبلاگ ها

آخرین جستجو ها